29 jan. 2012

Hästdag

Alltså, Alfred åkte till fjällen igår och jag saknar honom redan såhääääääär mycket!

Har tänkt fylla ut hela veckan med en massa roliga saker så att det snabbt blir söndag och Alfred kommer hem igen ^^ Så i veckan blir det mycket HÄST och mycket VÄNNER, bra tycker jag.

Igår tog Pim och jag mig över till Möcklö för en promenad med Annie och hennes ungsto Cortina även kallad Kotten av mig. Pim var skitjobbig på vägen dit, var rädd för allt, skulle lukta på både gräs och snö och var allmänt upprörd. Det brukar ta en kvart över till andra sidan men nu tog det en halvtimme eftersom jag var tvungen att stanna honom ofta och flytta runt honom lite så han skulle lugna ner sig. Tänkte att det var en dålig idé att gå med Kotten om Pim skulle bete sig värre än 10 hungriga får, men när vi var framme var han lugn och skötte sig jättebra hela rundan. Lilla pärlan! Han och Kotten verkade trivas i varandras sällskap och det var kul att se att Annie och Kotten redan utvecklats. Annie gick så lugnt med lilla Kotten i koppel. Märks det att jag gillar smeknamnet Kotten? ;) Vi var ute och knatade i två timmar allt som allt och när jag kom tillbaka till stallet var både Pim och jag HELT slut.

Idag var jag och mamma på ridhusinvigning i Öljersjö. Mycket trevligt och kul att det händer lite runt omkring på hästfronten. Kört i rondell för första gången idag med, inget sketstopp. När vi kom hem därifrån var det bara att slänga i sig lite mat och sedan vidare till våra egna hästar. Tog hjälp av mamma idag som fick hålla oss i lina eftersom vi befann oss på en äng. Började longera lite för att se vilket humör prinsen var på idag, men allt funkade fint. Vågade dock inte få honom i galopp för risken att slita sig.


Efter stund satt jag upp och började göra lite förflyttningar och tempoväxlingar på volten. Gjorde även lite halva bakdelsvändningar för att försöka få ihop Pims långa kropp. Gick faktiskt jättebra och i slutet av passet som kanske var en kvart började han länga på halsen och få ett längre steg och han lyssnade riktigt fint på mina hjälper. Vi testade lite trav på slutet och det är såå roligt att slänga med frambenen då. Slutade när han travade några steg utan att leka soldat. Underbart!





Imorgon är det drama i skolan och på eftermiddagen blir det en tur till Möcklö igen, YES! Snart ska jag följa med mamma på kärringgympa - hoppas jag överlever, var ett tag sen sist...

2 kommentarer:

  1. Härligt att läsa och se hur bra det går!
    Kram till er

    SvaraRadera
  2. Haha, jag skrattade högt när jag läste om vår utflykt just för att du kallar henne Kotten hela tiden. Tror inte min syster skulle se humorn lika mycket däremot. Kul att ni kommer över redan idag! :)

    SvaraRadera