8 feb. 2012

Hästar och Ida och en liten Zippi

Promenad med Ida och Zippi i värsta snöfallet i början av förra veckan. Supermysigt!




Igår tränade jag en pigg Pim. (Han har vilat 2 dagar!! )

Började med att longera med tempoväxlingar för att se så han var med. Fick upp honom i galopp men då började han skaka på huvudet upp och ner- linan fastnade på örat - och han slet sig. Ingen fara på torpet. Han stannade en bit bort på ängen och kom sedan travandes mot mig när jag ropade på honom. Söte! Longerade en stund till men struntade i galoppen, han var nog inte riktigt redo och att slita sig var hans sätt att protestera.

Efter ett tag satt jag upp och red på runt på volten. Mamma stod i mitten och höll i. Tur var det för det var räääcerPim igår. Han kunde inte följa volten, inte styras , det gick inte att skritta och absolut inte att gå lugnt och avslappnat med huvudet. Utan upp och ner, höger och vänster for det hela tiden. Hjälp, jag fick slita som ett djur. Fokuserade mycket på att andas och bli tung och komma ner i sätet för att slippa dra i honom hela tiden. Gjorde många halter och backade för att försöka få honom avslappnad. Han var i alla fall jättekänslig för skänkeln, det är bra! När han flera gånger försökte tränga sig ut ifrån volten parerade jag med innertygeln och innerskänkeln och tryckte ut rumpan så att han kom på rätt köl igen. Det funkade fint, men fick hålla på så många gånger innan han tillslut insåg att han inte kommer någonstans. FilurPim! Efter en halvtimmes ridning kunde han gå ett varv utan att vare sig kasta med huvudet, trava eller försöka fly. Kunde varit mer avslappnad men han var jättetrött och uttråkad så jag nöjde mig. Efteråt var han jättetrött och på tillbakavägen till stallet hoppade jag av och ledde honom. Huvudet var nere vid marken hela tiden, stackars liten. Inte lätt att vara en pigg Pim som ska tränas. Härligt var det i alla fall i solskenet!





Pim har inte förstått det där med damerna först, han vill ha ALLT och som vanligt är det mycket underhållande för Bella att komma åt maten i botten av spannen. ^^

1 kommentar:

  1. Duktig är du!
    Han behöver både uthållighet o tålamod av oss den där trollpållen!
    Men härligt att läsa att han blir liiite trött till slut.
    Kräm till er alla!

    SvaraRadera